Terug naar overzicht
30 apr 2019

De briefwisseling met overheidsinstanties gaat digitaal

Op 15 maart 2019 werd de wet van 27 februari 2019 over de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox gepubliceerd. De eBox is een digitale brievenbus die online communicatie tussen overheidsinstanties enerzijds en burgers, ondernemingen en andere overheidsinstanties anderzijds moet vergemakkelijken door alle briefwisseling en documenten te bundelen op één plek.

Zo’n digitale brievenbussen bestonden bijvoorbeeld al voor de sociale zekerheid, waarbij een e-box gelinkt was aan diensten zoals Dimona. Het is nu de bedoeling om over te schakelen op één digitale brievenbus voor verschillende overheidsdiensten (rijksbesturen, politiediensten, instellingen van sociale zekerheid, openbare diensten…). Op termijn kunnen ook de Gewesten, Gemeenschappen en lokale overheidsdiensten gebruik maken van het systeem.

De communicatie die via eBox verloopt, zal dezelfde juridische waarde hebben als de niet-digitale communicatie. Zo zal de overheid ook aangetekende brieven kunnen versturen via dit platform. Burgers en ondernemingen zullen kunnen kiezen of zij al dan niet gebruik wensen te maken van de eBox door hun e-mailadres te registreren op de website van de sociale zekerheid. Aan ondernemingen kan het gebruik van de eBox voor bepaalde zaken evenwel worden opgelegd.