Gegevensbeschermingsautoriteit neemt cookiebanners van Belgische mediabedrijven op de korrel
Twee recente uitspraken van de Geschillenkamer van de Gegevensbeschermingsautoriteit namen de cookiebanners van de nieuwswebsites van Mediahuis (websites De Standaard, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad) en het Waalse RTL Belgium in het vizier (Beslissing ten gronde 113/2024 van 6 september 2024 en Beslissing ten gronde 131/2024 van 11 oktober 2024).
Deze websites probeerden met hun cookiebanners bezoekers te nudgen (ofwel: te duwen of te manipuleren) richting de algemene toestemming voor het gebruik van cookies. De knop om het gebruik van cookies te accepteren was onmiddellijk prominent in beeld en ook aangeduid in een opvallende kleur. Om gebruik van cookies te weigeren, moest een gebruiker daarentegen een knop “meer informatie” aanklikken en in sommige gevallen nog verschillende stappen doorlopen. De Gegevensbeschermingsautoriteit oordeelde dat zo’n cookiebanners in strijd zijn met de GDPR én dat een gebruiker op een even toegankelijke manier cookies moet kunnen accepteren of weigeren. De nieuwswebsites kregen 45 dagen om hun cookiebanners aan te passen. Als ze dat niet of onvoldoende doen moeten ze een dwangsom tussen de 20.000,00 euro en 25.000,00 euro per dag betalen.
Zorg er als onderneming dus steeds voor dat bezoekers van jouw website een transparante keuze krijgen. Een misleidende presentatie van de cookiebanner, zoals het gebruik van opvallendere knoppen voor acceptatie of verborgen opties voor weigering, kan leiden tot sancties en reputatieschade.