Terug naar overzicht
29 jan 2020

Wie zoekt die vindt? Wie online verkoopt, die wint

Op 20 juni 2019 keurde Europa de verordening ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten goed. De verordening beschermt ondernemingen die hun goederen of diensten online aanbieden aan consumenten via tussenhandelsdienstverleners zoals bol.com, Trivago, eBay, enzovoort. Ook zoekmachines zoals Google, Yahoo, worden (zij het beperkter) geviseerd omdat zij online verkopen evenzeer beïnvloeden.

Transparantie en duidelijkheid staan centraal. De algemene voorwaarden van de tussenpersoon moeten duidelijk en begrijpelijk zijn opgesteld, alsook eenvoudig beschikbaar. Daarnaast moeten ze een resem aan informatie bevatten, waaronder een afbakening van de intellectuele rechten, verduidelijking onder welke voorwaarden de onderneming het contract met de tussenpersoon kan beëindigen, enzovoort. In geval van miskenning van deze verplichtingen zijn de voorwaarden nietig en bijgevolg niet afdwingbaar.

Los daarvan moeten zowel de tussenhandelsdienstverleners als zoekmachines duidelijkheid scheppen omtrent de parameters die de volgorde van hun zoekresultaten bepalen. Ook wanneer betalingen - denk aan gesponsorde koppelingen - een weerslag hebben op die rangschikking, moeten de gevolgen daarvan omschreven worden. Concrete sancties op deze verplichtingen staan niet te lezen in de verordening en worden overgelaten aan de nationale wetgevers. Vraag blijft dan ook of en in welke mate online giganten zoals Google en Amazon de verordening nu reeds spontaan zullen willen naleven.

De verordening treedt in werking op 12 juli 2020. De volledige tekst leest u hier: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R1150&from=NL.