Terug naar overzicht
29 jan 2019

Rebranding van het Benelux merkenrecht

Dit voorjaar wijzigt het Benelux merkenrecht op verschillende vlakken. De veranderingen moeten zorgen voor meer aansluiting bij het Europese merkenrecht, maar ook voor het verstevigen van de positie van de merkhouder.

Zo zal de merkhouder zich beter kunnen beschermen tegen het gebruik van zijn merk als handels- of bedrijfsnaam, in vergelijkende reclame en tegen namaakgoederen van zijn merk in transit.

Ook tegen de “verwording van zijn merk tot soortnaam” zal de hij kunnen optreden. Zo zijn “aspirine”, “frigo”, “jacuzzi”, “cola”, etc. stuk voor stuk als merk gestart. De merkhouder kan deze generalisering voortaan verhinderen door van uitgevers van woordenboeken te eisen dat deze de inschrijving als merk vermelden. Grafische voorstelling van het merk zal niet langer vereist zijn bij deponering. Geur- of klankmerken zullen hierdoor mogelijk worden.

Een merkhouder zal daarnaast voortaan de keuze hebben tussen (i) het individuele merk, zijnde het reguliere merk, (ii) het certificeringsmerk, ook wel “keurmerk” genoemd, waarmee in essentie een kwaliteitsoordeel wordt geuit (bv. “Fairtrade”), of (iii) het collectief merk, ook wel “verenigingsmerk” genoemd, waarmee verwezen wordt naar de leden van een vereniging (fabrikanten, producenten, handelaars, etc. – een voorbeeld daarvan betreft de verenigde slagers die zich als “Keurslager” mogen profileren).

Het nieuwe recht treedt vanaf 1 maart 2019 in werking.