Terug naar overzicht
28 jan 2014

Het eenheidsstatuut en de wijziging van uw arbeidsreglement

In voorgaande nieuwsbrieven stonden we al even stil bij de belangrijkste wijzigingen die het eenheidsstatuut met zich meebrengt. Het nieuw statuut houdt ook een aantal nieuwe formaliteiten in. Op het eerste gezicht lijkt dat nog wel mee te vallen. Wat u zeker moet nazien, is uw arbeidsreglement. Dat document bevat verplicht een overzicht van de opzeggingtermijnen, of de regels om die termijnen te bepalen. Vermits die regels zopas door de wetgever onder handen zijn genomen, is ook de tekst van uw arbeidsreglement aan een update toe. U hoeft daarbij niet wakker te liggen van de strakke wijzigings- en bekendmakingsprocedure die gepaard gaat met de aanpassing van een arbeidsreglement. De wet bepaalt dat u deze procedure niet hoeft te volgen, wanneer u de reglementsbepalingen over de opzeggingstermijnen wijzigt. De opsmuk van uw arbeidsreglement kan dus in principe vormloos (tenzij u van de gelegenheid gebruik maakt om ook andere zaken aan te passen). Dat bespaart u al een hoop tijd en zorgen. Toch blijft de actualisering van uw arbeidsreglement maatwerk. Voor sommige sectoren gelden immers overgangsregels. En sommige bepalingen van het ‘oude recht’ blijven nazinderen. Wij helpen u graag bij het nazien en aanpassen van uw arbeidsreglement.