Terug naar overzicht
18 dec 2012

De nieuwe wet op de telecommunicatie: freedom of speech voor de abonnee

Vrijheid en transparantie voor de abonnee Het doel van de nieuwe telecomwet is de integrale telecommarkt open te stellen. Die markt bestaat uit elektronische communicatiediensten zoals internet, televisie en telefonie. Vrijheid en transparantie voor de abonnees van deze diensten staan voortaan centraal. Cruciaal is dat de nieuwe wet niet enkel gericht is op particuliere gebruikers, maar ook op eenmanszaken en vennootschappen die voor beroepsmatige doeleinden een abonnement hebben afgesloten voor maximaal vijf externe nummers. De wet voorziet in een aanzienlijk aantal beschermingsmaatregelen voor de abonnee, zoals de mogelijkheid om een abonnement kosteloos te beëindigen als de operator de algemene voorwaarden of het tarief wijzigt, een betere controle van het verbruik, de mogelijkheid om de aanbiedingen te vergelijken en een maximale contractduur van 24 maanden. Contract van onbepaalde duur: kosteloze en onmiddellijke opzegging Een van de belangrijkste wijzigingen bestaat erin dat de gebruiker het recht heeft om vanaf 1 oktober 2012 een overeenkomst met een telecomoperator kosteloos en onmiddellijk op te zeggen, zelfs als die vóór deze datum is afgesloten. Bij overeenkomsten van onbepaalde duur is dit voortaan de regel. Overeenkomsten van bepaalde duur moeten al zes maanden in uitvoering zijn vooraleer de abonnee kosteloos en onmiddellijk kan opzeggen. Wilt u een overeenkomst van bepaalde duur binnen de eerste zes maanden beëindigen, dan mag de operator een schadevergoeding vragen die gelijk is aan de nog resterende duur van de termijn van zes maanden. De vergoeding kan dus in ieder geval niet meer bedragen dan zes maanden abonnementsgeld. Niet alleen het tijdstip waarop de abonnee kan opzeggen is vereenvoudigd, maar ook de wijze waarop dit moet gebeuren. De opzeg kan voortaan via om het even welk schriftelijk communicatiemiddel gebeuren. Een aangetekende brief is dus niet langer vereist; u kunt evengoed uw abonnement via e-mail opzeggen. Bovendien hoeft u nooit te motiveren waarom u de overeenkomst wenst te beëindigen. Om bewijsproblemen te voorkomen, is het niettemin aangeraden gebruik te maken van een geschrift met ontvangstbevestiging of vaste datum (en dus niet enkel een telefonische mededeling). Verlenging van een contract van bepaalde duur Het wordt de operatoren moeilijker gemaakt om een telecomcontract automatisch te verlengen. Dit kan enkel nog door middel van een geschreven contract, zodat een telefonische bevestiging van de gebruiker niet meer volstaat. Ook moet de operator u als abonnee vooraf expliciet en schriftelijk meedelen dat als u het voorstel tot contractverlenging niet aanvaardt, het oorspronkelijke contract van bepaalde duur automatisch wordt omgezet in een contract van onbepaalde duur, tegen dezelfde voorwaarden. Hierdoor kunt u als abonnee de nieuwe regels inzake de kosteloze en onmiddellijke opzegging toepassen. Als u het voorstel tot verlenging wel aanvaardt, heeft dit tot gevolg dat het oorspronkelijke contract vervangen wordt door een nieuw contract van bepaalde duur, dat u slechts na zes maanden kosteloos kunt opzeggen. Het is dus in ieder geval aan te raden een overeenkomst van onbepaalde duur te sluiten voor het gebruik van internet, televisie en telefonie. Ten slotte mag de verlenging door de operator slechts als aanvaard worden beschouwd als deze de uitdrukkelijke toestemming van de abonnee schriftelijk heeft ontvangen. Met deze diverse beschermingsmaatregelen zorgt de nieuwe telecomwet, die sinds 1 oktober 2012 van toepassing is, voor een aanzienlijke versterking van de positie van de abonnee van telecommunicatiediensten.